شاخص-بانکداری-باز

چهار شاخصه بانکداری باز

بررسی شاخصه های بانکداری باز

بانکداری باز

به دلیل اینکه مشتریان بانک‌‌ها برای انجام امور بانکی غیرحضوری خود نیاز به نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی متنوعی دارند و بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیاز و سلیقه مشتریان متعدد خود در تولید برنامه‌ها باشند؛ نیاز به همکاری بین بانک و توسعه‌دهندگان خارج از حوزه بانک برای رفع نیازهای بازار مدرن صنعت بانک‌داری به وجود آمده است. با دسترسی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به سرویس‌های بانکی _ که تا قبل از شکل‌گیری مفهوم بانکداری باز این امکان وجود نداشت_  ایده‌های نویی در صنعت بانکداری به شکوفایی رسید. 

 

چهار اصل، به عنوان شاخصه‌ی ابتکارعمل در حوزه بانکداری باز، شناخته شده‌اند و درواقع مولفه‌های اساسی در مفهوم بانکداری باز هستند. به این معنی که اگر این اجزا نباشند آن مفهوم، ناقص و الکن می‌ماند.

نوآوری باز

بازگرداندن نوآوری به صنعت بانکداری هدف بانک‌داری باز است؛ موسسات مالی باید رابط برنامه نویسی نرم‌افزار خود را در معرض دید عموم قرار بدهند؛ باید از بیرون به قضیه نگاه کنند و تجربه و فرهنگی را پدیدآورند که پذیرای موسسات مالی کوچک‌تر باشد و نه تنها تبعیضی قایل نشوند بلکه منجر به خلاقیت و نوآوری بیشتر بشوند. بارها دیده‌ایم پروژه‌های بانکداری بازی را که به علت عدم توجه به چشم انداز توسعه‌دهندگان سوم (ترد پارتی)، شکست می‌خورند.

بانکداری باز

استاندارد باز

اتخاذ استانداردهای باز درمانی برای سندرم استفاده یا خرید محصولاتی است که از قبل موجود بودند. این امر به موسسات مالی این امکان را می دهد تا با استفاده از بهترین شیوه های صنعتی و صرفه جویی در زمان، رابط برنامه نویسی نرم‌افزار بهتری تولید کنند و به سوی بانکداری باز پیش بروند.

رابط برنامه نویسی نرم‌افزار باز

رابط برنامه نویسی نرم‌افزار باز به معنای رابط برنامه نویسی نرم‌افزار عمومی نیستند. رابط برنامه نویسی نرم‌افزار می‌توانند به صورت کنترل شده برای توسعه‌دهندگان ثالث باز شوند و توسعه‌دهندگان ثالث، بدون اجبار به عبور از چندین مانع می‌توانند از رابط برنامه نویسی نرم‌افزار بانک استفاده کنند. موسسات علمی در سطح جهانی هستند که به بانک‌ها کمک می‌کنند از جدیدترین علوم برای طراحی رابط برنامه نویسی نرم‌افزار خود استفاده کنند و محیط‌های آزمایشی برای سنجش بهینگی کارکرد، امنیت و … فراهم می‌کنند. پروژه بانک‌داری باز (OBP) و TESOBE از آن جمله هستند.

متن باز

استفاده از منابع متن‌باز در حوزه بانک‌داری –مانند Red Hat- می‌تواند به معنی عدم وجود انحصارفروشنده و امکان کنترل دقیق بر روی شاخصه‌های خلق بانکداری باز باشد. استفاده و ادغام منابع متن‌باز به تمام بنگاه‌های اقتصادی این فرصت را می‌دهد تا با سرعت و توان خود به سوی بانکداری بازپیش بروند.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا